گزارش به جلسه شورای اروپایی نهضت فراگیر
هیأت اجراییه شورای اروپایی هیأت اجراییه شورای اروپایی

فشرده گزارش هیأت اجراییه به جلسه شورای اروپایی نهضت فراگیردموکراسی و ترقی افغانستان که توسط رفيق شفيق الله توده يي ارايه گرديد.

 

رفقا و دوستان نهایت عزیز و گرامی  و اعضای محترم شورای اروپایی !

اجازه دهيد نخست از همه سومین سالگرد بنیان گذاری نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان را به شما و از نام شما به مجلس موسسان،هیأت اجراییه، رفیق عزیز شیرمحمد بزرگر رییس مجلس موسسان،اعضای قهرمان و رزمنده آن در داخل کشور و همه اعضای پرافتخار نهضت فراگیر در سراسر جهان تبریک و تهنیت گفته و به همهء مان آرزوی کار پرتلاش در راه تحقق آرمان های والا و شریفانه نهضت فراگیر بخاطر خدمت به انسان زحمتکش کشورمان تمنا نمایم.

رفقای عزیز! یک سال از تدویر نخستین کنفرانس شورای اروپایی نهضت فراگیر می گذرد.بدون شک کنفرانس سال پار نه تنها بمثابه نقطه عطف در زنده گی سیاسی ما اعضای نهضت فراگیر در اروپا به شمار می رود،بل سرآغاز یک مرحله تازه در راه گذار به دموکراسی واقعی درون سازمانی در زنده گی سیاسی پر از فراز و نشیب جنبش چپ کشور ما می باشد.

 

از همینرو بی مورد نبود که نتایج کارکنفرانس ما در محراق توجه بسیاری از نماینده گان احزاب ، سازمانها ، نماینده گان وسایل اطلاعات جمعی و افراد انفرادی قرار داشت و مورد تحلیل و تجزیه همه جانبه قرار گرفت.

زیرا همچو انتخابات آزاد،دموکراتیک ، شفاف و سری در تمام هسته های سازمانی ما یعنی از واحدهای اولیه تا هیأت اجراییه و هیأت رییسه شورای اروپایی نه تنها در تاریخ نیم سده مبارزات فعال سیاسی کشورما سابقه ندارد،بل در تمام احزاب و سازمانهای موجود سیاسی که بیشترینه از دموکراسی احزاب سیاسی جهان الگو می گیرند،مشاهده نگردیده است.با آنکه ما میدانیم که در راه تحقق دموکراسی درون سازمانی هنوز ما در خم یک کوچه قرار داریم و برای برآورده شدن خواست های همه همرزمان، راه دور و درازی در پیش رو است،با آنهم تلاش خواهیم کرد روز تا روز خود را به تطبیق بهتر و گسترده تر تحقق خواستهای برحق رفقای مان عیار سازیم.اما نباید فراموش کرد که دربزرگترین دموکراسی های جهان که جزء افتخارات تاریخی انها محسوب می گردد، همچو پرسش ها و نا رضایتی ها وجود داشته است که نمونه های زیادی از آن در دست است .

رفقا!سالی که گذشت بدون شک دشوار ترین سال برای مردم کشورما پس از سقوط حاکمیت سیاه طالبان به شمار می رود.همانگونه که وضعیت سیاسی،نظامی،اقتصادی و اجتماعي کشورما روزتا روز به وخامت گرایید و مشکلات بی حد و حصر توده های میلیونی زحمتکشان ما بیشتر و بیشتر می گردد،به همان پیمانه وضع سیاسی – نظامی منطقه و جهان به سوی خرابی می گراید.

با آن که وضعیت عمومی سیاسی – نظامی،اقتصادی و اجتماعی کشورما در گزارش رفیق شیرمحمد بزرگر به جلسه مجلس موسسان که چندی پیش در شهرکابل تدویر یافت ،بازتاب گسترده داشت،با آنهم بیمورد نخواهد بود تا مکث کوتاهی روی آن داشته باشیم.

طی سالی که سپری شد،آرزوهای دیرینه مردم مان، مبنی بر تأمین صلح دایمی و سراسری - که سال ها در دل می پروانیدند-، به باد فنا سپرده شده و یک بار دیگر در زیر مشت های کوبنده و خونین جنگ آوران به خاک و خون کشانیده  شدند.

خرابی  بیش از حد وضع امنیتی و نظامی نه تنها درجنوب،بل در شرق،شمال و سایر نقاط کشور باور شکنند مردم را نسبت به صلح به ناامیدی کشاند،زیرا نه تنهاجنگ های رویاروی طالبان و القاعده با نیروهای ائتلاف بین المللی و آیساف باعث از بین رفتن هموطنان بیگناه و مردمان ملکی کشور و به خاک و خون کشیدن دهات و قرأ گردیده؛بل انفجارات انتحاری که با هیچ دین ،قانون و  قاموسی جور نه می آید، به زنده گی صدها و صدها هموطن بیگناه ما اعم از پیر،کودک،زن و مرد پایان بخشیده و به درد و رنج مردم ما می افزاید،زیرا مردم مصئونیت خود را از دست داده و همواره خطر مرگ آنها را تهدید میکند. همانطوری که عملیات هوایی نیروهای خارجی با انداخت های غیر مسوولانه شان بر مردم بیگناه ومحافل شادی انها درقرأ و قصبات کشور،اکنون به فاجعه همگانی مبدل گشته و باعث دوری هرچه بیشتر مردم از دولت می گردد.از همینروست که اکنون دوباره طالبان و مخالفین دولت به سربازگیری پرداخته و با تجدید قوا جنگ را از آنطرف مرز به دروازه های کابل باز گردانده و مردم بیدفاع و بیگناه را به دلهره،تشویش و بی باوری به فردای شان وا دار ساخته است .

با آنکه دولت از ایجاد اردو و پولیس ملی دم می زند،اما در واقعیت امر هنوز هم این دو ساختار مهم و مدافع منافع کشور رنگ گروهی  و غیر مسلکی دارد.زیرا از یکسو هزاران هزار افسر مسلکی،میهنپرست،با تقوا و فداکار از شمولیت در آن باز مانده و از سویی هم سربازان اجیر که به هیچ وجه پاسخگوی وضعیت حساس و پیچیده سیاسی – نظامی کشور نیستند در صفوف آن جذب گردیده اند. هرگاه دولتمداران افغانستان به تأمین صلح،ثبات،امنیت و تقویه قوای مسلح علاقه مند و متعهد باشند هرچه زودتر باید از افسران و جنرالان تحصیل کرده،مجرب و متخصص که در بی سرنوشتی بسر می برند،استفاده نموده و به خاطر منافع علیای مردم آنان را به صفوف قوای مسلح جذب نمایند.

در این شکی نیست که کشت و قاچاق مواد مخدر که سوگمندانه کشورما را در صدر تولید کننده گان این مادهء کشنده در سطح جهان قرار داده و ملیاردها دالر از درک فروش این مرگ سفید به کیسه های مافیای بین المللی و همدستان آنها واریز گردیده، باعث ادامه جنگ و برادرکشی درکشورما شده و  جنگجویان را به ادامه کشت وقاچاق آن تشویق و ترغیب می دارند.این در حالیست که مردم کشورما به تولید کننده گان و قاچاقبران آن نفرین فرستاده ، خواستار قطع کشت و تولید آن از سوی مافیای مواد مخدر که در هر دو طرف جبهه قرار دارند می باشند. آنها این عمل ننگین را که لکه ننگ بر کشور و مردم ما می باشد تقبیح نموده ، و آرزومند هستند تا لست عاملین داخلی و حامیان جهانی آن افشأ و به پنجه قانون سپرده شوند.

رفقای گرامی!وضعیت سیاسی کشورما طی یک سال گذشته تصویری مشابه حتا بمراتب متاثر کننده نسبت به وضعیت نظامی دارد،زیرا اگر وضعیت سیاسی در کشور میان قوای سه گانه و سایر عرصه ها در فضای تفاهم و باهمی برمبنای منافع مردم و جامعه تحقق یابد و سیاست یگانه و مردم شمول اتخاذ گردد،مهار ساختن جنگ،فقر،بیکاری ، دهها و صدها مصیبت دیگر، دشواریی نخواهد داشت.اما با دریغ و درد که در مسابقه قدرت نمایی میان حکومت و پارلمان،احزاب سیاسی،اپوزیسیون و سایر نهاد هایی که امروز شبه قدرت را تشکیل داده و با وصف اعلان مکرر مقامات دولتی مبنی بر جمع آوری سلاح و مهمات از گروپ های مسلح،هنوز هم انبارهایی از سلاح های مخوف و ثقیل را در دسترس داشته و با استفاده از آن خود را در عرصه سیاسی مطرح نموده و در پی معاملات مخفی و عریان با نماینده گان جامعه جهانی مستقر در افغانستان به تهدید امنیت و آرامی مردم پرداخته و از درون حاکمیت به نفی تصامیم و فیصله های آن می پردازند،منافع مردم پامال گردیده و هر روز بر مشکلات مردم افزوده می شود.

با دریغ امروز پارلمان و حکومت رویاروی هم قرارگرفته و به نمایش قدرت می پردازند که در واقعیت با گرفتن تصامیم عجولانه،غیرعملی و غیر قابل قبول برای مردم منجر میگردد. از همگرایی و تفاهم میان آنها کمتر می توان خبری شنید،برعکس آنها با زورآزمایی های شان تیشه به ریشه ملت مظلوم ،بیدفاع و زجر دیده می زنند.

شماری از وکلا که بیشتر آنها با استفاده از زور سلاح و پول های باد آورده به پارلمان راه یافته اند،نه تنها در فکر عملی کردن وعده های شان به مردم نیستند،بل پارلمان را بهترین محل اختفا از اعمال غیرقانونی شان دانسته، و به زر اندوزی و انجام اهداف شخصی شان پرداخته و به منافع مردم و قانونیت که باید مجری آن باشند، پشت پا می زنند.

گرچه مبارزه شدید و تلاش های گسترده برای انتخابات آینده ریاست جمهوری و پارلمانی از همین حالا شروع گردیده است،اما در نتیجه این نمایش ها که بیشتر بمنظور تعیین موقعیت و منافع شخصی،گروهی و تنظیمی عملی می گردد،به عرصه های مختلف زنده گی مردم،منجمله آزادی بیان ضربه زده و این دستاوردی که افتخار حاکمیت کنونی به حساب می رفت زیر سانسور قرار گرفته است.

     

ولی با وصف آماده گی افراد و گروه ها ، وضعیت پیچیده نظامی کشور این گمانه زنی ها را قوت می بخشد که شاید انتخابات به تعویق افتيده و مردم بازهم از حق انتخاب رییس جمهور و نماینده گان خویش در پارلمان برای مدت نامعلوم محروم گردند، و شاید هم اوضاع سیاسی و نظامی بیشتر از تصور مردم کشورما دشوارتر شده و زنده گی برای آنها ،بخصوص بر نیروهای ملی – مترقی و زنان کشورما پیچیده تر گردد.اگرچه سازمان ملل متحد و جامعه جهانی وظیفه دارند تا از وخامت اوضاع در داخل کشور ما جلوگیری نموده،و بخاطر تأمین صلح و ثبات و تحقق دموکراسی مکلفیت ها و تعهدات خویش را ادأ نمایند،با آنهم ایجاب می نماید تا ما آماده گی های لازم خویش را برای تغییر هرنوع شرایط در نظر داشته باشیم و مطابق به سرعت حوادث خود را عیار نماییم.

رفقای گران ارج!وضع اقتصادی کشور با وصف سرازیرشدن ملیاردها دالر و تدویر چندین نشست که نام کشورهای میزبان را بخود گرفت اسفناک تر از سایر پهنه های زنده گی مردم ما است.

اکنون خط فقر و ثروت در کشورما آنقدر پهن گردیده است که اصلاً نمی توان از رنج میلیونها انسان آواره و دربدر چیزی گفت.کافی است گفته شود که بنابر سیاست اقتصادی ضدمردمی رژیم، مردم ما مجبور به فروختن کودکان،خوردن علف و مردن از سرما و بی غذایی گردیده اند.با دریغ و درد جانکاه امروز بیش از نود فیصد کودکان کشورما به فقدان مواد غذایی بسر می برند،دولت با خصوصی ساختن فابریکات،معادن و پروژه های عام المنفعه زمینه کار بخور نمیر را به هزاران کارگر در کشورما محدود ساخته، و روز تا  روز عرصه را برای زحمتکشان تنگ می سازد.

فساد اداری،رشوه،اختلاس،چور و چپاول دارایی های عامه،غضب هزاران هکتار زمین در سراسر کشور و دهها مشکل دیگر در یک سال گذشته چهره مکدر دولت مداران ما را در ذهنیت عامه تاریک تر ساخت.

از نرخ و نوا که فغان مردم را بنابر سیاست غیر مسوولانه و ضدمردمی مسوولین اموربه آسمان رسانده ،و بی کفایتی و عدم مدیریت کارای آنها را تبارز می دهد،چه می توان گفت؟  به جز آن که صدای مان را با آواز ملیونها هموطن تهی دست و فقیر که بدست آوردن لقمه نانی، عمده ترین خواست آنها را تشکیل می دهد گره زد  .

رفقا و دوستان عزیز! در عرصه اجتماعی کشورما طی یکسال پیش، افزون بر فاجعه خودسوزی دختران و زنان در نقاط مختلف،اختطاف و فروش اعضای بدن کودکان،آخرین مرز وقاحت و وحشت را تجربه کرد:  تجاوزهای گروپی به کودکان و نوجوانان برمبنای خصومت های خانواده گی ،تباری،سمتی ، گروهی وعوامل دیگر، وجدان هر انسان را تا مغز استخوان تکان می دهد. ما خواستار تطبیق بلا قید و شرط و شدید قانونیت در برابر این کار وحشیانه درنده گان انسان نما و جنایتکارمی باشیم.

رفقا! با دریغ که طی سال روان پروبلم کوچیها و مردمان محلی در بهسود ولایت وردگ بنابر دست های مغرض و تلاش های خصمانه بعضی تنظیم ها، گروپها و افراد منفعت جو در دولت  و پارلمان و مداخله بیشرمانه بعضی کشورهای همسایه ، قربانی هایی را به همراه داشت.به باور ما، اقوام با هم برادر پشتون و هزاره نباید قربانی یک توطئه دیگر بیگانه گان گردیده و تنش بالای چراگاهها را به جنگ دو ملیت مبدل سازند،بل لازم است تا دولت با استفاده از مجاری قانونی به حل فوری این مشکل پرداخته و از درگیری وخشونت که آرزوی ديرینه دشمنان وحدت ملی مردم ما هست جلوگیری نمایند.

برای ما اعضای نهضت فراگیر که وحدت ملی در کشور و تأمین مساویانه حقوق و امتیازات همه اقوام و قبایل آن سرزمین،یکی از اصول بنیادین مرامی ما را تشکیل داده ،و هر نوع برتری جویی قومی ،زبانی ،محلی و منطقوی را مردود می شماریم،دامن زدن به هرنوع تلاش که زنده گی باشنده گان آن سرزمین را که طی سالهای متواتر در پهلوی هم بسر میبرند،مختل سازد غیرقابل قبول بوده و از دولت موجود افغانستان جداً می طلبیم تا در زمینه حل همچو معضلات که منتج به پیامدهای ناگوار می گردد توجه جدی و دایمی مبذول دارد.

دوستان! وضعیت سیاسی – نظامی کشورما بدون شک در منطقه نیز تاثیرات ناگوار خود را بجا مانده است.

طی سال اخیر طالبان پاکستانی در مناطق مرزی مواضع شانرا مستحکم تر ساخته و با راه اندازی عملیات  نظامی و فعالیت های تروریستی،عملاً ساختار سیاسی پاکستان را تغییر داد.

بدون شک اگر وضع بدین منوال ادامه پیدا کند،پاکستان کفاره تمام مداخلات و آتش افروزی سی ساله اش را در مقابل مردم ما خواهد پرداخت،چنانچه آتشی را که در میهن ما بر افروخت،با سپری شدن هر روز دامن خودش را می گيرد.

ایران با آن که از عدم مداخله در امور داخلی کشورما داد میزند،ولی همواره متهم به ارسال اسلحه به مخالفین دولت است.از جانبی هم برخورد دور از حق همسایه داری و خلاف قانون اسلامی و نورم های حقوق بشرنسبت به اخراج اجباری مهاجران افغان از آنجا در سرمای طاقت فرسای سال پیش،نیأت به اصطلاح نیک رژیم اخوندها را در قبال مردم و وطن ما کاملاً روشن ساخت.

وضع جهان نیز با یک چرخش سریع در حال دگرگونی است،شکست ارتش اسراییل در جنگ با حزب الله لبنان،پیروزی نیروهای چپ و دموکراتیک در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در بیشتر کشورهای امریکای لاتین،تنش در قفقاز ، عدم موفقیت امریکا درجنگ باتروریزم وحل بحران عراق وتجرید روز افزون آن کشور , آبستن چرخش های مهم در عرصه بین المللی است که پس از یک ونیم دهه از پایان ختم جنگ سردسیمای سیاسی جهان را دگرگون ساخته،و تغییرات شگرفی را رقم خواهد زد. 

رفقای عزیز! بازگو نمودن مسایل بالا به گونه فشرده نمایانگر آن است که یک سال گذشته نه تنها سال دشوار و پرحادثه در سرزمین ما ،بل در منطقه و جهان نیز بوده است.اما این بدان معنا نیست که هیچ کار مثبت و تحول خوبی در کشورما رونما نگردیده است،اما از آنجایی که افزون بر گزارش رفیق گرامی بزرگر به جلسه مجلس موسسان،در گزارش نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان در اجلاس نیروهای ترقی خواه مورخ 19 اپریل هالند ما پیرامون قضایای امروز و فردای کشور گزارش مبسوط ارائه داشته و موقف مانرا در زمینه با شفافیت و صراحت برجسته ساختیم ؛ ولی با آنهم رویکرد این مطالب به عنوان موضوعات داغ زنده گی سیاسی و اجتماعی از ما به مثابه افراد متعهد نسبت به سرنوشت کشور و بهروزی انسان زحمتکش آن، نقش فعال را در زدودن این همه رنج و آلام مردم می طلبد.

با آن که موضع نهضت فراگیر به مثابه یک سازمان چپ – دموکراتیک، ترقی خواه و عدالت پسند در برابر تمام نا برابری های اجتماعی کشورما روشن بوده و همواره با نشر اطلاعیه ها،بیانات و ابراز نظرهای رسمی از سوی مجلس موسسان، موقف ما را نسبت به حق و عدالت تعیین کرده است،با آنهم ایجاب می نماید تا راهکار های جدیدی برای تثبیت نقش هرچه گسترده تر در تمام پروسه های سیاسی – اجتماعی کشور مطرح ساخته و جایگاه مان را در میان سایر احزاب و سازمان های سیاسی کشور روشن و مردم را به حقانیت راه ما که ریشه در مبارزات تجددخواهی تمام ترقی خواهان سده پسین و بویژه تحولات شگرف سیاسی نیم قرن اخیر کشورما دارد متیقن ساخته و   در بسیج نخبه ترین نماینده گان تمام اقشار و گروه های اجتماعی به دور نهضت فراگیر تلاش نهایی خویش را بخرج دهیم .

رفقا!با یک نگاه گذرا به کارکردهای شورای اروپایی نهضت طی یک سال گذشته ، مشاهده می گردد،که ما نیز سال پر از حادثه و تغییر را در زنده گی حزبی ما گذشتانده ایم،با آن که بیشترین کار و فعالیت ما در هيأت اجراییه و هیأت رییسه از طریق رسانه های گروهی به نشر نرسیده است،با آنهم کارهای زیادی صورت گرفته است که به صورت فشرده پیشکش می گردد:

در بخش تشکيلاتی :

رفقای عزیز! پس از آنکه هيأت اجراييه در جلسه سپتامبر 2007  منعقده شهرهامبورگ مسوول کمیسیون را برگزید،و سپس از جمع رفقای با تجربه و کارشناس اعضای آن تعيين شد،برمبنای احترام به نظریات ارائه شده رفقا درجلسات و ابرازنظرها کار بالای طرزالعمل جدید امورتشکیلاتی به خاطر رفع تورم تشکیلاتی شروع و پس از تأیید هیات رییسه شورای اروپایی،از سوی هيأت اجراییه مجلس موسسان تصویب گردید و اینک به شورا های کشوری گسیل گردیده است تا برمبنای آن انتخابات از سطح واحد اولیه تا شورای اروپایی انجام یافته و یکسال بعد تمام اعضای شورای اروپایی برمبنای آن برگزیده شوند، که همین حالا از تمام مسوولین محترم کشورها تقاضا می گردد تا پروسه انتخابات و جاگزینی مقامات رهبری کننده در تمام سطوح را براساس احکام اساسنامه و مواد این طرزالعمل پیش ببرند.

بناءً ایجاب می نماید تا کمیسیون تشکیلات، سیمیناری را به خاطر توضیح طرزالعمل دایر و رهنمودهای لازم را مطرح سازد.

افزون بر آن به خاطر تأمین روابط بهتر و کمک مؤثر به شورا ها زون های سه گانه بوجود آمده و برای هر زون یک مسوول از کمیسیون موظف گردیده است.

همچنان فورمه ثبت و شمارش اعضای نهضت افزون بر جدول گزارش گیری ربع وار تشکیلاتی تهیه و به اختیار کشورها قرار داده شده است .اما با دریغ که به استثنای شورا های آلمان،سویدن،هالند و دنمارک سایر کشورها نتوانستند گزارشات شان را به وقت معینه بفرستند،که امید از این به بعد این نقیصه مرفوع گردد.

به خاطر تأیید و پشتیبانی از تصامیم کنفرانس شورای اروپایی،دهمین سالگرد وفات زنده یاد رفیق ببرک کارمل و نخستین سال درگذشت پاکروان رفیق محمود بریالی ،جلسات فوق العاده تمام شورا های کشوری و حتا بسیاری از ایالات کشورها از سوی کمیسیون تشکیلات و شورا های کشوری راه اندازی گردید.

پس از انتخابات هیأت رهبری جدید شورای کشوری دنمارک و سفر رفقا رزمیار و کرنزی در کار یکی از جلسات عمومی آن،تغییر کیفی در آنجا مشاهده گردیده و کار تحت رهبری رفیق یوسف ایوبی ،به همکاری همه هيأت رهبری بخصوص رفیق نعمت مسوول کمیسیون تشکیلات با نظم بهتر و دسپلین عالی پیش رفته و تماس دایمی و هفته وار تأمین است .

پس از آن که جلسه شورای کشوری اتریش به اشتراک رفقا منگل و کرنزی دایر ،هیأت رهبری جدید انتخاب گردید،رفقای اتریش به کار بدون وقفه و سازنده شان ادامه داده و کمبودهای پیشین را رفع می سازند که کار رفقای گرامی محسن زاده،دلزاده ، صابرشکور و سایر رفقای محترم رهبری آنجا قابل تمجید و قدردانی است .

رفقای گرامی!اکنون در سطح اروپا در 12 کشور،25 ایالت و 51 واحد اولیه نهضت فراگیر موجود است.

کار برای ایجاد کمیته سراسری انگلستان و فرانسه به کندی پیش می رود و در گسترش شبکه های سازمانی بلژیک توجه لازم صورت نگرفته است.توجه کمیسیون تشکیلات و رفقای مسوول را در رفع این کمبود جدی می خواهیم.

رفقا! رشد کمی و کیفی صفوف نهضت طی سال گذشته قناعت بخش نیست،ما تنها 63 تن را به عضویت نهضت جذب نموده ایم .این در حالی است که ظرفیت قابل ملاحظه یی از علاقه مندان و یاران پیشین ما هنوز هیچگونه تعهدی با کدام سازمان سیاسی دیگر نبسته اند.باید کار را در این عرصه با جدیت و توجه زیاد پیش برد و در جلسات واحد اولیه ،نه تنها این مساله را در صدر اجندأی کار قرار داد،بل اگر لازم باشد افراد مشخص در قیم هریک از رفقای موثر درآمده و گزارش همیشه گی اخذ گردد.

یکی از کمبودهای دیگر عدم جلب و جذب جوانان به صفوف نهضت فراگیر است،رفقا نسل جوان امید فردای ماست،به نیروی آنان باید توجه کرد و از پوتانسیال موجود که در خانواده های ما است کار گرفت. وهمین گونه است، رقم 71 تن زن در صفوف نهضت فراگیرکه به هیچ وجه قناعت بخش نیست.

 رفقای عزیز ! بايد به همه زنان پرافتخاری که دیروز دوشادوش ما به مبارزه قهرمانانه شان ادامه می دادند،توجه داشت.کافی است که بگویم صدها خانم شایسته وجود دارد که میتوان به آنها مراجعه کرد و با جذب شان نهضت فراگیر را از کمرنگ بودن این نیمی از پیکر جامعه ما رهانید.

باید از خانواده های خود مان شروع کرد. نباید زنان و جوانان خانواده های مان در بلاتکلیفی بسر ببرند. گفتنی است که خود زنان نیز باید در جذب سایر زنان و دختران جوان توجه و دلسوزی نمایند. تا همین انتقاد همیشه گی شان که چرا زنان در صفوف ما کم است،مرفوع گردد.

رفقای عزیز!طی یک سال گذشته سیمینار آموزش برنامه عمل و اساسنامه نهضت فراگیر تنها در شهرهای هامبورگ،فرانکفورت و کاسل آلمان تدوير گردیده که از سوی رفیق منگل پیش برده شده است؛ اما با دریغ که سایر کشورها تاکنون به انجام این کار موفق نگردیده اند.

گفتنی است که طی یک سال شماری از رفقای ما بنابر پروگرام های شخصی به داخل کشور سفر نموده اند.آنها بر اساس تفاهم با هيأت رییسه به دفتر مرکزی نهضت فراگیر مراجعه نموده اند،که رفقا منگل،صدیقی،زیارمل،شیرزاد و دامون گزارش کارکردهای شان را در جلسات هیأت رییسه و یا شورا های کشوری شان ارائه داشته اند.مجلس موسسان از همکاری انها رسماً تشکر نموده است .

طی یک سال پیش جلسات نظرخواهی به اشتراک فعالین نهضت فراگیر در آلمان تدویر یافته بود که مسوولین و هيأت رهبری 13 واحد ایالتی به اشتراک اینجانب گردهم آمده و پیرامون موضوعات داغ سیاسی،اجتماعی و مسایل درون سازمان به تبادل افکار رفیقانه پرداخته و به پرسش های شان پاسخ های مقنع دریافت نمودند.لازم است تا این پدیده مثبت در سایر شورا ها تعمیم گردد،تا رفقا بتوانند نظریات،پیشنهادات و اندیشه های شانرا در فضای کاملاً آزاد و دموکراتیک در میان خانواده حزبی شان مطرح و به نتایج قناعت بخشی دست یابند.

کار شورا های ناروی،سویدن و آیرلند روز تا روز بهتر شده و رفقا عمل یار،حبیب و آرین در همراهی با هیأت رهبری شورا های شان تغییرات زیادی را در کار وارد آورده اند،اما باید به این بسنده نکرد و از همه ظرفیت ها به خاطر جلب و جذب بیشتر اعضأ توجه و دقت همیشه مبذول داشت.

رفقای عزیز!می خواهم با خرسندی به آگاهی تان برسانم که نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان،مجوز قانونی کار سیاسی را پس از راجسترشدن در محکمه هامبورگ دریافت نمود.این پروسه که نزدیک به یکسال را دربر گرفت با کار و توجه خلاقانه هيأت رهبری شورای سراسری آلمان همراه بود،که از نام شما از همهء شان بویژه رفیق عزیز و گرامی  احمدشاه سرخابی سپاس و امتنان ابراز می گردد.

در بخش تبلیغ و فرهنگ :

رفقای گران ارج ! کار سیاسی و آموزشی،تیوریک و تبلیغی کار مستمربوده،شکیبایی فراوان و خرد جمعی را می طلبد. بنابرآن باید از تمام امکانات و ظرفیت ها به حد اعلی استفاده نمود؛ زیرا کار سیاسی،تیوریک و آموزشی کار هر لحظه می باشد،باید و باید نبض لحظه را شناخت و مطابق تقاضای زمان بر پدیده ها و حوادث ماحول پاسخ شفاف ارائه نمود.((شناخت)) کار یک فرد نیست،در مورد این مساله فلسفی کار جمعی و خرد جمعی ضرورت می باشد.همه آنانی که می توانند؛ باید به خاطر تبدیل اندیشه های ما یعنی برنامه،دیدگاه ها و اصول نهضت ، به نیروی مادی بسیج شوند و بدون فوت زمان به اشاعه منظم و متداوم اندیشه های انسانی نهضت پرداخته،کار سیاسی – تیوریک و تبلیغی را به یک سیستم منظم که پاسخ گوی نیازمندی زمان و انسان دوران ما باشد،مبدل سازند.

برمبنای سخنان بالا پیرامون اهمیت کار تبلیغی و ارتقای ماهیت امور سیاسی،فرهنگی بخش های چون آموزشی- سیاسی ،تئوریک،نشرات،تبلیغ ضد تبلیغ و فرهنگ با انتخاب مسوولین بخش ها ایجاد و انتخاب شد.

طی این مدت دو سیمینار علمی توسط رفقا سنگین و منگل تحت عنوان اقتصاد نیولیبرالیسم و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور ما و وضع سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و امنیتی کشور و جایگاه نهضت فراگیر در شرایط کنونی،از طریق شبکه جهانی پال تالک تدویر یافت که شمار زیادی از علاقه مندان و اعضای نهضت فراگیر اشتراک ورزیده بودند.

در شهر مانچستر انگلستان محفلی با جوانان به خاطر توضیح مواد اساسنامه و مرام نامه نهضت فراگیر تدویر یافت که نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت .

تجلیل از روزهای تاریخی چون 8 مارچ،سال نو،جشن استقلال و روز مادر در کشورهای سویدن،ناروی،آلمان و هالند به ابتکار رفقای نهضتی طی محافلی برگزار گردیده،به مادران و خانم های شایسته تحایفی اهدأ گردیده است.همچنان در این روز از مریضان در بعضی شهرهای اروپایی    ( مخصوصاً آلمان)عیادت صورت گرفته است .

در برگزاری از شخصیت ادبی،فرهنگی مولانا شاعر و اندیشمند بزرگ کشورما در کشور اتریش که با شکوه و جلال زیاد تدویر گردید،نقش اعضای نهضت فراگیر بویژه رفیق محسن زاده برجسته بود.

تهیه و تکثیر فلم ویدیویی همایش سترگ کابل نیروهای ترقی خواه که به تاریخ 1 نوامبر سال 200 7 به ابتکار نهضت فراگیر تدویر یافته بود.

مرکز کلتوری افغانها به ابتکار نهضت و مساعی رفیق سیدعسکر نجم در شهربرلین ایجاد گردیده است که تاکنون در این مرکز140 خانواده عضویت دارند.

کارنشرات سایت پیام نهضت که در کنفرانس پارسال چون یکی از الویت های کار تبلیغاتی مطرح گردیده بود،با تأخیر نزدیک به یک سال تنها برای یکی – دو هفته محدود به نشرات خود آغاز و بنابر عوامل معیین دوباره متوقف گردید،که امید هرچه زودتر با ترکیب جدید هيأت تحریربه کارخویش آغاز نماید. و کارهای زیاد دیگری انجام يافته است.اما کمبودی هایی نیزبه چشم می خورد،چنان بخش ضدتبلیغ تاکنون هیچگونه اقدام عملی انجام نداده است،نقش رفقای کمیسیون و بخصوص قلم بدستان در امور فرهنگی و تبلیغی ضعیف است.

کار وسیع سیاسی و آموزشی تاکنون به یک سیستم تبدیل نشده است،و نقش بعضی از مسوولین تبلیغ و رسانش در کشورها بی نهایت ضعیف بوده و این رفقا در موارد سیاسی،تبلیغی و فرهنگی با دلسردی و بی توجهی برخورد می نمایند.

در بخش تفاهم :

رفقا! تفاهم از لحاظ مفهوم لغوی درک کردن مطلب همدیگر, مقصود همدیگر را فهمیدن, مقاصد همدیگر را درک کردن, دریافتن, اندر یافتن, پی بردن و جور آمدن و از دید ترمینالوژی سیاسی یافتن وجه مشترک به منظور نیل و دست یابی به اهداف مطروحه و یا به عباره دیگر پیدا نمودن و تشخیص اشتراکات و رفتن به ساختار های سیاسیی است که فی ما بین  احزاب, سازمان ها و جریانات سیاسی به وجود آمده و دارای خصوصیات و ویژگی هایی چون طرز العملها, تزسها و شعار ها بوده و مستوجب پروسه طولانی میباشد.

مطالبات و تقاضاهای اعضای سازمان واحد ح.د.خ.ا(حزب وطن) که  در شرایط موجود در تشکل های مختلف گرد هم جمع آمده اند, با درک رسالتها و وجایب بخصوص آنچه زمان از ما میطلبد - با تحلیل و ارزیابی فضای تشتت و پراگندگی گذشته که وجود ما را بعد از سقوط حاکمیت فرا گرفته بود-- اینست که زمان آن رسیده است تا گامهای متین ومستحکم را بطرف همسویی, همگرایی و همدلی برداشته و باب تفاهم و رفتن به سمت ساختار های سیاسی وحدتگرایانه را با نیات نیک بگشائیم و فضای وحدت طلبی را مملو از حرارت همگرایی ومشارکت ساخته و پروسه مذاکرات و تفاهم را که به همت و ابتکار نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی در عمل پیاده گردیده است ادامه دهیم و با الهام گیری از همایش بزرگ منعقده 2007 میلادی در کابل و اجلاس وسیع نیرو های ملی ـ مترقی و دموکرات که هردو به ابتکار نهضت فراگیر و مشارکت سایر نیروهای ملی ـ مترقی تدویر یافت و بمثابه یک جنبش عرض اندام نمود  با جدیت پیگیری نمائیم .

چیدن زمینهء تدارک نخستین اجلاس وسیع نیرو های ملی ـ مترقی و دموکرات به ابتکار شورای اروپایی نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی  به تاریخ نوزدهم اپریل 2008 میلادی در اروپا با گذشت از خود محوری و مشارکت چهار حزب دیگر (در حالیکه قادر بود وتوان  تدویر چنین جلسات را داشت و همایش بزرگ کابل به این ادعا صحه میگذارد)  با بوجود آوردن کمیسیون تدارک و ریاست دورانی , کار روی طرزالعمل با تذکر اهداف و میکانیزم در سازماندهی آن, از جانب نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی بیانگرآن است.

عظمت و شکوهمندی اجلاس 19 اپریل در جنب سایر مزایا درین بود که دراین جمع آمد نماینده گان احزاب, سازمانها, حلقات و ده ها شخصیت برازنده مستقل سیاسی, مسئوولین نهاد های اجتماعی و فرهنگیان که همه دگر اندیش بودند شرکت کرده بودند.

آنچه که آنهارا زیر یک سقف گرد آورده بود همانا اشتراکات, باور به دموکراسی, اعتقاد به پلورالیزم سیاسی وازهمه بیشر این که همه خواهان صلح, ثبات, دموکراسی و ترقی برای افغانستان بودند که به یقین کامل همین عقاید جوهر اجلاس  را تشکیل میداد و بدون تردید حفظ و تداوم آن متضمن مقصود و هدفیست آگاهانه که در راستای پاسخ بر رسالت میهنی بر گزیده شده است.درین ارتباط بخش امور تفاهم به همیاری و مساعدت کادر ها و فعالین اروپائی نهضت دموکراسی و ترقی افغانستان برای تدویر مشترک این اجلاس با طیف های مختلف سیاسی نخبه گان احزاب, حلقات و شخصیتهای مستقل نشستها و صحبتهای متعددی داشته اند, بحث ها و تبادل اندیشه ها پیرامون مسایل داغ سیاسی کشور به میان آمده که در جریان این گفت و شنود ها مطالب فراوانی برای همسوئی و همفکری بمشاهده میرسید  در یک کلام گفته میتوانیم که اجلاس 19 اپریل یک مرحله گذار به تفاهم, همسوئی, همگرایی د ر پیامد اشتراک نظر نیرو های هم اندیش است.

اجلاس 19 اپریل نیرو های ملی ـ مترقی و دموکرات در اروپا نه تنها نمایانگراعتبار و اعتماد بین نیرو های ملی در راستای مبارزات بر حق آنان است و نه آغاز و انجام کار, بل پروسه متداوم مشترک آنها برای تحقق دموکراسی و عدالت اجتماعی میباشد.  درهمین زمینه به این نکات توجه فرمایید:

 

 

ـ   شعبات تفاهم در شوراهای کشوری نهضت فراگیرایجاد و مسئوولین آنها انتخاب شدند.  مسئله تفاهم بماثبه نقطه کلیدی ویک نیاز مبرم همیشه مد نظر بوده است؛

 ـ ایجاد کمیسیون و انتخاب اعضای پنج نفری امور تفاهم شورای اروپایی و تصویب آن و منظوری ان از جانب هیئت رئیسه شورای اروپائی؛     

 ـ  ترتیب فهرست احزاب و سازمان های افغانی در اروپا به منظور تامین ارتباط و تماس با آنها.

ـ  تهیه و  ترتیب فهرست حلقات و حدود 300 تن از شخصیت های سیاسی, اجتماعی و فرهنگی و تشخیص رفقای موثر به خاطر ایجاد تماس با آنها.

ـ  به تأسی از ماده هفدهم پلان تدابیر شورای اروپایی نهضت فراگیر و پلان کاری بخش امور تفاهم, تآمین ارتباط و تما سها با مسئولین شورای اروپایی حزب متحد ملی , تشکیلات موقت حزب وطن ,کمیته وحدت حزبیهای هامبورگ,اعضای هیات رهبری حزب فعالین صلح, کنگره ملی, آرمان ملی , نهضت آینده, حزب ملی, حزب آزادگان افغانستان, حزب وحدت افغانستان, حزب سوسیال دموکرات افغانستان, نهضت دموکراسی,  و مسئولین حلقات و گروپها چون گروه کار, حزب دموکراتیک خلق افغانستان, غرجستان, عیاران, جنبش ملی, سپزا و روشنفکران دینی، صورت گرفته است.

ـ تنظیم ملاقاتهای اعضای هیئت رهبری نهضت فراگیر با روسا ی حزب ملی و فعالین صلح افغانستان, رفقا رشید آرین و دوکتور خدایداد بشرمل؛

ـ صحبتها وتماسها با مسوولین نهاد های اجتماعی مانند انجمن سینماگران هالند, انجمن نواندیشان و کانون فرهنگی افغانها در اتریش.

ـ  تآمین روابط و تماسهای تلفونی با شخصیت های مستقل سیاسی , اجتماعی و فرهنگی.

ـ  ادامه تماسها و تامین ارتباط با سایر احزاب, سازمانها, حلقات و شخصیتهای مستقل سیاسی به منظور جلب و جذب ایشان در پروسه وحدت و صفوف نهضت فراگیر.

انجام کارهای بالا بدین معنا نیست که همه وظایف بخش تفاهم با موفقیت پیش رفته است ، زیرا بسا وظایف خطیر و با اهمیت نا تکمیل باقی مانده است که باید آنرا انجام داد،از جمله به خاطرتحقق تصامیم و فیصله های اجلاس 19 اپریل هالند بایسته است تا تمام  تلاش های مان را به خرج دهیم،تا مسوولیت خویش را در همکاری،همسویی و بسیج همه نیروهای ملی –مترقی،وطنپرست،چپ و دموکراتیک ادأ نماییم.

در بخش روابط خارجی :

رفقای گرامی ! این بخش یکی از اساسی ترین استقامت های کار ما را تشکیل می دهد.زیرا شناخت سازمان ما برای احزاب ترقی خواه اروپایی، یکی از اهداف عمده ما را تشکیل میدهد.

از همینرو گزارش پژوهشی و گسترده در رابطه به ساختار و موقعیت احزاب چپ،میانه و دموکراتیک اروپایی بوسیله رفیق محسن زاده تهیه و بدسترس هيأت رییسه قرار گرفت،که بدون شک ما را در شناخت و تأمین ارتباط ما با احزاب مختلف کمک می نماید.

کارهایی محدودی در این بخش انجام یافته است که می توان انرا چنین برشمرد.

اشتراک یکتعداد رفقای نهضت در ملاقات با نماینده حزب چپ در هامبورگ و بحث پیرامون برنامه کاری کاندید ان حزب در پارلمان .

اشتراک نماینده شورای آلمان در کار سیمینار کمیسیون حقوق بشر در هامبورگ و ایراد بیانیه درین محفل.

اشتراک رفیق دکترمنصور استاد در دانشگاه برلین در کار کنفرانس مشترک احزاب چپ و ارائه صحبت و پاسخ به پرسش های اشتراک کننده گان.

اشتراک رفقا دامون و نجیب عظیمی معاون کمیسیون روابط خارجی در کار کنفرانس حزب چپ آلمان،سازمان فداییان خلق ایران(اکثريت) که در شهر بوخوم تدویر یافته بود.

اشتراک در کار سیمینار بین المللی که نماینده گان بیش از 100 حزب چپ و ترقی خواه جهان به دعوت حزب کار بلژیک در شهر بروکسل تدویر یافته بود،و سخنرانی رفیق صادقی در روز سوم کار سیمینار پیرامون سیاست و اهداف نهضت فراگیر،ملاقات های تعارفی با شمار زیاد اشتراک کننده گان سیمینار.

ملاقات رفقا سیدعسکر و انجنیرفضل احمدبا نماینده حزب چپ آلمان که عضو فرکسیون پارلمانی آن حزب در پارلمان آلمان و سخنگوی کمیسیون روابط خارجی پارلمان می باشد،یکی دیگر از نمونه های کار ما در تحکیم روابط دوستانه با احزاب برادر می باشد.

اما کار ما در این عرصه به هیچ وجه پاسخگوی نیازمندی های کنونی نیست و باید مسوولین کشورها و کمیسیون های خارجی انها توجه و دقت لازم در زمینه انجام دهند.

در بخش کار با سازمان های اجتماعی :

رفقا ! استقامت های کاری بخش سازمان های اجتماعی را پیش برد کار سیاسی میان زنان،کار با جوانان و تربیت آنها با روحیه میهن پرستانه،همکاری با سازمان های افغانی و خارجی و همکاری با انجمن های مهاجران کشورهای مختلف .

رفقای ما در راه اندازی تظاهرات گسترده به دفاع از حقوق مهاجران که به تاریخ 18 جنوری در شهر دنهاگ هالند راه اندازی گردیده و یک روز تاریخی می باشد،نقش برجسته داشتند.زیرا در این روز امید به فردا در دل بسیاری از مهاجران جوانه زد و مهرهای سکوت شکست .

کنفرانس بین المللی زنان در فبروری هالند یکی دیگر از دستآوردهای سترگ ما را نشان می دهد.نقش رفقا حازم و دهزاد که در هيأت رهبری انجمن های افغانها در هالند قرار دارند خیلی با ارزش و قابل تمجید می باشد.

آنچنانی که سخنرانی اعضای نهضت فراگیردر آن کنفرانس خیلی تاثیر گذار بود.

تظاهرات و راهپیمایی به دفاع از حقوق مهاجران در سویدن و نقش رفیق سحر معاون ان انجمن خیلی برازنده و درخور توجه است،همانگونه که کار و تلاش رفیق نورضیا فرین در پیشبرد انجمن مهاجران در شهر گوتنبرگ سویدن از همین اهمیت بزرگ برخوردار می باشد.

راه اندازی مظاهرات اعتراضیه علیه قوانین ضد مهاجران در شهرهای مختلف آلمان چون هامبورگ، وهانور و کار رفقا سیدصلاح الدین و عزمی قابل قدردانی است .

تجلیل از روزهای مهم تاریخی در شهرهای هامبورگ،فرانکفورت،کشورهای سویدن و اتریش و فرستادن عواید بدست آمده برای انجمن کمک برای کودکانی که از اثر جنگ  معیوب گردیده اند،ابتکارخوب اعضای نهضت فراگیر را تشکیل می دهد.

راجستر شدن شورا های زنان در شهر های هامبورگ و فرانکفورت آلمان و سرانجام ثبت و راجستر شدن شورای همبسته گی زنان افغان در آلمان از سوی اعضای نهضت فراگیر نمایانگر توجه نهضت فراگیر به کار در میان زنان است .

ایجاد شورای مهاجران در هالند شمالی و نقش رفقا هوتکی،برومند و سهار در رهبری و بسیج شمار زیاد هم میهنان ما در صفوف ان ابتکار ارزنده و قابل سپاس گزاری است .

رفقا! کار در این عرصه مستلزم توجه و دقت زیاد می باشد، و لازم است تا اعضای کمیسیون سهم فعالانه در زمینه اتخاذ دارند،تا نتایج بیشتر و بیشتر بدست آید.

در بخش مالی:

رفقا!بررسی وضع مالی وچگونه گی جمع آوری حق العضویتها در کشور ها  صورت مصرف و انتقال آ ن به حساب بانکی نهضت در کابل از  وظایف مهم دیگر  هیات اجراییه  و کمیسیون کنترول و نظارت شورای اروپایی نهضت قرار داشته است .

هم اکنون در جنب شعبه  امور مالی  کمیسیون مالی متشکل از چهار  رفیق در سطح شورای اروپایی ایجاد گردیده که پروسه امور مالی را بادر نظر داشت مواد مندرج اساسنامه، مقرره و طرزالعمل مصوب  هیات اجراییه مجلس موسسان در سطح شورای اروپایی  رهبری نموده و در همکاری مسوولین امور مالی شورا های نهضت در کشور ها  یک سیستم منظم  را ایجاد نموده است.   ترتیب پلان کار امور مالی که در بر گیرنده بررسی کار شورا ها در رابطه به امور مالی چگونه گی کار توضیحی در زمینه  ارتقای سطح دسپلین پذیری اعضای نهضت در زمینه پرداخت حق العضویت ها، جلب مساعدت ها و اعانه ها و جستجوی امکانات برای افزایش عایدات سبب گردیده تا شورای اروپایی نهضت وظایف خویشرا در برابر مجلس موسسان نهضت تا حدودی انجام دهد.  میتوان یاد آور شد که اکنون نظم معین در زمینه انتقال ماهوار پول به حساب مرکزی نهضت در کابل ایجاد گردیده است، با وجود آن که مطابق مقرره امور مالی مصوب مجلس موسسان شورا ها میتوانند تا 30 فیصد از عایدات  را در موارد مربوط به نهضت به مصرف برسانند،اما تلاش صورت گرفته تا به جز موارد ضروری که از جانب رهبری شورا ها و هیات رییسه شورای اروپایی در را ستای کار واقدامات مربوط به نهضت تثبیت گردیده جلو هر گونه مصارف اضافی گرفته شود و تمامی پول جمع آوری شده به مرکز انتقال گردد .

با در نظر داشت پیشنهادات مطروحه درکنفرانس  اروپایی نهضت در سال گذشته و متکی بر وظیفه ای کمیسیون کنترول ونظارت شورای اروپایی مسله مربوط به چگونه گی جمع آوری  صورت مصرف و انتقال  پول جمع آوری شده از مدرک حق  العضویتهاو اعانه اعضای نهضت و صورت انتقال ان  به حساب مالی مرکزو به منظور ایجاد سیستم معیین و دقیق امور مالی در شورای اروپایی گزارش کار  و اقدامات بخش مالی شورای اروپایی از طریق کمیسیون کنترول و نظارت بطور دقیق و همه جانبه مورد برسی قرارگرفته وگزارش آن بوسیله رفیق سرمند مسوول کمیسون کنترول و نظارت شورای اروپایی در جلسه مورخ دوم فبروری سال 2008 هیات ریسه شورای اروپایی استماع و به بحث گرفته شد، که جریان بررسی کمیسیون کنترول ونظارت مورد تایید هیات رییسه شورای اروپایی قرار گرفته در حالیکه کار و فعالیت بخش مالی نهضت از ایجاد نهضت  تا 9 ماه سال 2007 از شفافیت کامل برخوردار  بوده و انرا گام مثبت در راستای ایجاد سیستم امور مالی نهضت در شورای اروپایی محسوب نموده به منظور رفع نواقص و کاستی های موجود در کار شورا های نهضت در خصوص ایجاد سیستم معیین جمع آوری حق العضویتها  و سایر عواید مالی  جلوگیری از مصارف غیر ضروری و صرفه جویی در مصارف  ارتقای سطح مسوولیت پذیری شورا های نهضت در زمینه ء جمع آوری و انتقال به موقع پول با در نظر داشت فورمه های پنجگانه امور مالی و اتخاذ تدابیر اضافی به منظور افزایش در عایدات و جستجوی زمینه های ایحاد فوند های معیین مالی برای خود کفایی نهضت مصوبه  مشخص را به تصویب رسانیده که به منظور آگاهی تمام اعضای نهضت به تمام شورا های نهضت در کشور ها ارسال و همچنان در جلسه هیات اجراییه شورای اروپایی به سمع تمام رفقا رسانیده شد تا شورا های کشور ها و کمیسیون امور مالی شورای اروپایی مطابق به آن در رفع کاستی های یاد شده و ایجاد نظم بهتر در امور مالی اقدام نمایند.

به همین ترتیب گزارشات  مالی  با در نظر داشت تحلیل های کمیسیون امور مالی شورای اروپایی از چگونه گی جمع  آوری حق العضویت ها و تحقق مصوبه ذکر شده  در شورا های نهضت در کشور های اروپایی در جلسات هیأت رییسه در طی سال روان  مورد بحث و بررسی  قرار گرفته است که تاثیرات مثبت آن  در راستای بهبود امور مالی به خوبی مشاهده گردیده که در بالا از آن  گزارش ارائه گردید. بجا خواهد بود تا از سهم همه رفقای نهضت در شورا ها  ورهبری دلسوزانه  مسوولین امور مالی و رهبری شورا ها به خوبی یاد کرد  و به خصوص باید یاد آور شد که  شورا های کشور های  المان ،هالند  سویدن، فنلند،  سویس، ناروی،  اتریش،  لندن،  ایرلند، دنمارک و بلجیم در جمع آوری پول یاد شده سهم گرفته اند و با حفظ آن که هیچ کدام ازکشور های یاد شده نتوانسته اند صد فیصد حق العضویت های مربوطه را تصفیه نمایند ؛   اما تلاش های رهبری شورا ی  المان به حیث بزرگترین و پر کمیت ترین شورای نهضت در اروپا و شورا های هالند، فنلند  سویدن،  سویس، ناروی و ایرلند قابل ستایش میباشد.

کار شورا های دنمارک،  اتریش وبلژیک  با انتخاب رهبری جدید بهبودی لازم یافته، اما کار شورای لندن  قابل مکث میباشد.

توجه به پرداخت اعانه در تمامی شورا ها نهایت ضعیف و قابل دقت است، انتقاد شعبه مالی شورای اروپایی در زمینه عدم ارسال به موقع گزارشات امور مالی و انتقال منظم پول های جمع آوری شده به کمیسیون امور مالی شورای اروپایی به خصوص در مورد شورا های لندن،  هالند،  بلژیک وارد وکار شورا های دنمارک،  سویس و سویدن در مورد عدم استفاده از 30 فیصد عواید در امور کار و اقدامات نهضت و صرفه جویی در امور مالی قابل تعمیم در سایر شورا ها میباشد.

ما امید وار هستیم با در نظر داشت پیشنهادات  جدید کمیسیون امور مالی شورای اروپایی در زمینه ایجاد فوند مالی که منجر به خودکفایی نهضت در افغانستان میگردد و ایجاد فوند جداگانه برای حمایت از کاندیدهای نهضت در انتخابات  پارلمانی که پیش روست شورا های نهضت در اروپا کمپاین وسیعی را موفقانه به پیش ببرند.

 بیجا نخواهد بود تا از سهم دلسوزانه عده ای از اعضای نهضت در شورای المان به خصوص  رفقا جلیل رشید،  نورالله نوری در زمینه ء مساعد نمودن تمام امکانات از قبیل محل تدویر جلسات و تهیه غذا و سایر مساعدت ها در جلسات هیات اجراییه شورای اروپایی و رفیق زبیر شیر زاد در زمینه پذیرایی شایسته عده یی از اشتراک کننده گان  اجلاس اپریل سال روان  و سهم شورای نهضت در هالند به همکاری رفیق حکیم کرنزی در زمینهء ارسال ده کارتن اموال پوشاکی به افغانستان صمیمانه قدر دانی نماییم.

قابل یاددهانی است اکنون که خوشبختانه شورای ما رسماً ثبت و راجستر گردیده و ما دارای حساب بانکی هستیم،پرداخت حق العوضیت به طور منظم و دایمی ماهوار به حساب بانکی نهضت فراگیر واریز گردیده و رفقا توجه بیتشر نمایند.

رفقای عزیز و گران ارج! اگر مجموع کار های انجام شده را فشرده ساخته و دست آوردهای با اهمیت آنرا برجسته سازم،مطابق به پلان هیأت اجراییه و بالاتر از آن طی یک سال گذشته وظایف ذیل انجام یافته است :

وحدت و همبسته گی رزمجویانه اعضا و سازمان های ما نه تنها حفظ،بلکه خوشبختانه استحکام و قوام بیش از پیش یافته است.

اپرات منظم شورای اروپایی که متشکل از هفت شعبه کاری می باشد،ایجاد گردیده است.

تهیه طرزالعمل جدید تشکیلاتی که فعلاً در اختیار شورا ها قرار دارد.

نقش فعال و برجسته نهضت درتدویر موفقانه اجلاس 19 اپریل که بیش از 500 تن از نماینده گان احزاب،گروها و شخصیت های مستقل در آن اشتراک داشتند.

 

طی یک سال تنها 37 بار جلسه هيأت رییسه از طریق پال تالک دایر و بیش از دوصد ساعت تبادل نظر و تصمیم گیری روی مسایل سازمانی و تعیین سیاست های شورای اروپایی در قبال مسایل مبرم داخلی و خارجی،صورت گرفته است.

شورا های سازمانی از لحاظ کمیت رشد نموده ،و به تعداد 44 تن از جوانان سرنوشت سیاسی شانرا با نهضت فراگیر گره زدند.

نهضت فراگیر در اروپا رسماً ثبت و راجستر گردیده است.

برنامه و اساسنامه نهضت فراگیر به زبان های آلمانی،انگلیسی و هالندی ترجمه و افزون بر آنعده جوانانی که با دریغ به زبان مادری شان خوانده و نوشته نمی توانند،به دسترس نماینده گان احزاب و سازمان های چپ و دموکراتیک اروپایی نیز قرار گرفته است.

جمع آوری کمک مالی به داخل کشور غرض رفع نیازمندی های سازمانی به طور منظم مطابق به پلان صورت پذیرفته است .

ماهنامه و سایت غیروابسته مشعل با حفظ دشواری های فراوان به تبلیغ و ترویج اهداف و آرمان های نهضت فراگیر و در بسیج و استقامت دادن به سازمان های نهضت فراگیر در داخل و خارج از کشور وظایف خطیر خود را با سربلندی و موفقیت انجام داده است، که ما در این راستا کار خسته گی ناپذیر و خلاق رفیق روزبه را ستایش نموده و آرزومند پیروزی های هرچه بیشتر او در این عرصه می باشیم.

رفقا! نباید فراموش کرد که افزون بر کار های انجام یافته کاستی هایی نیز در کار ما موجود بود که می توان از عدم اجرای وظایف زیر یادآوری کرد:

-        داشتن تلويزيون وراديو ساعت ها وقت جلسه را گرفت ،اما تاکنون کاری در این راستا انجام نیافته است.

-        دریکی از جلسات تصميم گرفته شد که درمورد تعديل قانون اساسی از مرکز نظرخواسته شود ونظرات هيات رئيسه جمعبندی گردد ، اما عملی نشد .

-        درجلسه فيصله شدتاکميسیونی ايجادگردد که نظرات رفقا را درموردکانديداتوری شان درانتخابات پارلمانی آينده کشور تهيه وبه جلسه ارايه نمايد. معلوم نشدکه کی وظيفه گرفت وکی انجام داد؟

-        درهمين جلسه فيصله شده بود تا يک فوند مالی و تزس های شورای اروپايی برای انتخابات تنظيم شود ،اما تاکنون از آن خبری نیست.

- تا کنون سرنوشت پلان کاردرمورد انتخابات پارلمانی که شماری از رفقا موظف گرديده بودند، معلوم نيست.

-  اشتراک در ماهنامه مشعل ميان اعضای نهضت فراگير قناعت بخش نيست. باید اين کار را به یکی از وظایف حتمی سازمانی خویش تبدیل نموده، و از چگونه گی اشتراک رفقا در جلسات واحدهای اوليه گزارش اخذگردد.

رفقا! بخاطر رفع پیچیده گی کار تشکیلاتی که شامل هيأت رییسه،هيأت اجراییه،هماهنگ کننده کان،شعبات و مسوولین کشورها می گردد،درنظر است تا ترکیب هيأت رییسه الی هفتادفیصد،هیأت اجراییه الی 25 فیصد تنقیض یافته و وظیفه هماهنگ کننده ها پایان یابد،و در سال آینده مطابق به طرزالعمل تشکیلاتی جدید ساختارهای حزبی ما انتخاب گردند.

رفقای گران ارج ! در فرجام سخن می خواهم پیش از آن که مسایل تشکیلاتی مطرح بحث گردیده و رییس جدید شورای اروپایی نهضت در جلسه امروز گزینش یابد،صمیمانه ترین سپاس و امتنان رفیقانه خود را نه تنها از اعتماد بزرگ شما مبنی بر انتخاب من در نخستین کنفرانس شورای اروپایی به این مسوولیت خطیر بار دگر ابراز دارم،بل از نامه ها،پیامها و ابراز احساسات گرم و حمایت رفیقانه بسیاری رفقا از کشورهای مختلف امتنان قلبی نمایم،زیرا در آن موقع امکان آن میسر نگردید تا این کار را انجام دهم،همچنانی که از همیاری و کمک های رفیقانه همه اعضای هيأت رییسه،هیأت اجراییه،شورای اروپایی،روسای کشورها،مسوولین شعبات و در نهایت همه رفقای عزیز و گرامی اعضای پرافتخار نهضت در اروپا،شما پرچمداران راه حق و عدالت که با کار و پیکار میهن پرستانه تان نه تنها امروز،بل در تمام زنده گی شرافتمندانه و پربار سیاسی تان،گلهای سر سبد مردم و جامعه ما بوده و اکنون همه گان به حقانیت راه و تلاش های وطنپرستانه تان بخاطر آبادی یک افغانستان شگوفان،پیشرفته و مرفه باور کامل دارند،سپاسگزاری نمایم .

رفقا! در این روزها شماری زیادی از اعضای شورای اروپایی ضمن تماس با من آرزومندی آنرا داشتند تا خود را برای یک دوره دیگر کاندید نمایم.با سپاس از حسن نیت همهء آنها بخصوص از رفقای عزیز حبیب منگل و داود رزمیار که در جلسه اخیرهیات رییسه کاندیدای مرا مطرح ساختند،می خواهم ابراز نمایم شما به یاد دارید که سال پار من به دوره یک ساله ،تأکید ورزیده و اکنون که دوره یک ساله ام سپری گردیده،بسیار معقول،زیبا و برجا است که همان تعهدم را در برابر شما یاران دیرینه راه دور و دشوار عملی نمایم.و با این عمل فرهنگ جدید گزینش در مقام های رهبری و عدم دلبسته گی به آن را ،برای نسل های جدید رهبران سیاسی به ارمغان دهیم،تا با این رسم شایسته از یک سوء اصول را رعایت نماییم،و از سویی دگر دموکراسی درون سازمانی تعمیم و تعمیق یابد و مهمتر از همه هیچگونه حلقه،گروپ و فرکسیونی به دفاع و یا مخالفت به دور رییس شورا ایجاد نگردیده،و در واقعیت امر مبارزه سالم،آزاد و دموکراتیک و سهم گیری فعال همه افراد مستحق،با فهم ،با تجربه و پرکار براه افتیده و تجربه خوبی باشد به آنانی که آرزوی تکیه زدن به یک مقام را برای همیشه در سر می پرورانند.

رفقای عزیز! ما در این برهه حساس تاریخ کشورمان به وحدت و یک پارچه گی کامل و ارگانیک سازمانی،تفاهم رفیقانه،اعتماد متقابل و کار و تلاش مشترک نیاز داریم.

آرزومندی رفیقانه من از همه اعضای گران قدر نهضت فراگیر در اروپا و بویژه شما اعضای محترم شورای اروپایی اینست که تمام نیرو و انرژی تان را در راه تحقق آرمانهای نهضت فراگیر بخرج داده و به دور ترکیب جدید هيأت رهبری و رییس منتخبی که امروز از جانب شما در فضای کاملاً آزاد و دموکراتیک برگزیده خواهد شد،بسیج گردیده و بیشتر از پیش به کار و پیکار سیاسی تان بخاطر رنج های بیکران مردم زحمتکش و ستمدیده کشور و بخاطر افغانستان آزاد،آباد و سربلند ادامه دهید.

من به حیث یک سپاهی ساده نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان همانگونه که در روز وداع با رهبر محبوب مان زنده یاد رفیق ببرک کارمل و در هنگام مراسم خداحافظی با شادروان رفیق محمود بریالی یکی از موسسین برجسته و نامدار نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان تعهد بسته بودم،یکبار دیگربرای شما تعهد رفیقانه مینمایم که دوشادوش شما در خدمت وطن و مردم  آزاده آن تا پایان زنده گی باقی خواهم ماند.

زنده باد وطن محبوب مان افغانستان

شاد باد روح پر فتوح همه رفته گان راه حقیقت ،عدالت و دموکراسی

به پیش در راه تطبیق همه جانبه فیصله های جلسه امروزی ما

رفقای عزیز و ارجمند! این مطلب را با اطمینان کامل باید گفت و تأکید ورزید که نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان در داخل و خارج از کشوربه یک واقعیت عینی مبدل گردیده، زنده است و به پیش می رود.

با ابراز سپاس وتشکر از توجه رفیقانه تان

 

 

 

 


September 15th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها